شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 27 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
منتخب دیگران یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۵۸:۳۷

بایستی از دریا به عنوان ثروت و فرصت استفاده کنیم

باشگاه خبری فراساحل: معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: چنانچه با دریا آشتی نکنیم و زندگی مسالمت‌آمیز با دریا نداشته باشیم، همانطور که دریا برای ما یک مزیت محسوب می‌شود، می‌تواند به صورت یک چالش و تهدید درآید و بسیاری از نعمت‌های الهی را از ما بگیرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مارین، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی در نشست هم‌اندیشی نخستین جشنواره دانش‌آموزی دریا اظهار کرد: ما حدود 5 هزار کیلومتر نوار ساحلی در کشورمان داریم که یک مزیت مهم برای کشور محسوب می‌شود. همچنین حدود 12 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد که برای اشتغال و پیدا کردن شغل مناسب برای آنها باید تلاش کرد تا از دوره ابتدایی با مولفه‌های دانشی و فرهنگ‌سازانه، آنها را با دریا آشنا کرد زیرا همانطور که می‌دانیم این حوزه از مزیت‌های نسبی مهم کشور است.

وی با بیان اینکه دریا هم مزیت است و هم می‌توانیم برای آن خلق مزیت کنیم، افزود: دریا در چند بخش دین خود را به خوبی ادا کرده است.ازجمله این موارد می‌توان به تامین امنیت و سلامت غذا، سیر و سفر، حمل و نقل کالا و استخراج مواد با ارزش از گیاهی گرفته تا جانوری و منابع انرژی اشاره کرد. وطنی با بیان این موضوع که کشورهایی موفق به استفاده صحیح از دریا شده‌اند که از عقل و خرد و دانش و تجربه به خوبی بهره برده‌اند عنوان کرد: با توجه به این امر ما نمی‌توانیم به عنوان کشوری که از نعمت طویل نوار ساحلی دریا و نعمت نیروی انسانی آماده برای ورود به دریا برخوردار است بی‌تفاوت گذر کنیم. خیر و برکتی که دریا به ما می‌دهد و به‌طور متقابل ارزشی که ما به دریا می‌دهیم را نباید فراموش کرد.

توجه به همه جوانب علم و فناوری

وطنی با بیان این مطلب که هرقدر عمق دریا زیاد است، عمق علم و فناوری دریا هم زیاد است عنوان کرد: امروز وظیفه تک تک ما است که دست فرزندانمان را بگیریم و آگاهی لازم را در مورد دریا به آنها بدهیم تا آینده نسل‌های بعد را نیز بسازیم و این امانت را به دست آنها برسانیم. وی ادامه داد: بخش دانش‌آموزی برخلاف ظاهر آن سطحی عمیق است زیرا از پایه شروع می‌شود، بنابراین با توجه به 7 استان ساحلی کشور آگاه کردن دانش‌آموزان این مناطق کمک بسیاری به این عرصه می‌کند. وطنی اظهار کرد: دریا چتری را باز کرده است که همه مردم ایران و دنیا از نعمت‌هایش بهره‌مند می‌شوند. چنانچه با دریا آشتی کنیم منافع بسیاری را برای ما به دنبال می‌آورد. وی با بیان این مطلب که بحث دریا و محیط‌زیست را باید با نگاه توسعه پایدار بنگریم اظهار کرد: باید به بحث استفاده از فناوری‌ها، برای استفاده بهتر و بهینه از دریا نگاه کنیم و مزیت‌هایی را که به دنبال دارد را درنظر بگیریم.

وطنی با اشاره به این موضوع که دریا به اقتدار ملی کشورکمک می‌کند بیان کرد: کشورهایی که دارای قدرت‌های دفاعی بالا در دریاها هستند معمولا حاکم هستند بنابراین استفاده از فناوری‌ها برای ارتقا امنیت و اقتدار ملی کشور لازم است. ما ازدریا به عنوان یک ثروت و فرصت باید به درستی استفاده کنیم. ایجاد اشتغال از مسیر دریا نیز یکی از نکات مهم در این حوزه است. وی با اشاره به این مطلب که بخش عمده‌ای از شاغلین در دریا را افراد بی‌سواد تشکیل می‌دهند اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا به جایگاهی برسیم که بیشتر افرادی که درگیر دریا هستند را تحصیل‌کردگان در بر بگیرند. بنابراین باید تلاش کنیم تاتوری بیندازیم و دانش‌آموزان مستعد و مغزهای متفکر و نخبگان را صید کنیم و به بخش دریا بیاوریم و تا می‌توانیم به عمق مسائل دریا ورود پیدا کنیم. وی با بیان این مطلب که آگاه کردن دانش‌آموزان خود به معنای اشتغال پایدار است عنوان کرد: باید تلاش شود تا از این فرصت استفاده کرد و بخش دانش‌آموزی را از مراحل ابتدایی تا بالاترین سطوح تحصیلی آگاه کرد تا آنها علاقمند به این حوزه شده و به عرصه دریا ورود پیدا کنند. به یقین این امر باعث امنیت غذا و امنیت کشور می‌شود.

وطنی فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین رسالت دبیرخانه جشنواره دانش‌آموزی دانست و گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه دریا باید در اولویت‌های برنامه‌های این جشنواره قرار گیرد.دریا برای پیشبرد اهداف اقتصادمقاومتی می‌تواند حرکتی نو را آغازکند. بنابراین باید تمام تلاشمان را برای شناخت حوزه دریا انجام دهیم و فرهنگ‌سازی لازم را از میان دانش‌آموزان آغاز کنیم اما این کار باید توام با یک‌سری آموزش‌ها و ترویج‌های اولیه باشد و از مشارکت تمامی سازمان‌های اجرایی مرتبط استفاده شود. وی ادامه داد: همچنین در این راه محورهای علمی و فرهنگی را باید از ابتدا در نظر بگیریم زیرا هدف ارتقا فناوری‌ها در این حوزه است. پس بهتر است محتوای بحث فناوری‌ها را زیاد و شروع این کار را از زیربنای امر آغاز کنیم. وی پیشنهاد کرد: نخستین نکته این است که باید تلاش شود تا برای هر سال جشنواره یک شعار محوری مشخص شود. نکته دیگر این است که حتما باید از ظرفیت‌های فضای مجازی یعنی رسانه‌ها و مطبوعات استفاده کنیم زیرا آنها رسالت بزرگی دارند تا پیام را به‌گونه‌ای منتقل کنند که نه تنها فرزندان استان‌های ساحلی بلکه سایر نقاط میهن عزیزمان هم با آن آشنا شوند.



  کد خبر : 429
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :